tel: +48 22 781-81-38

Niby Polonez, a w środku...

Od stycznia 2001 roku Łukasz Błoński (kierowca) i Adam Pazio (pilot) uczestniczą w Pucharze Okręgu Mazowieckiego w rajdach amatorskich. Jeżdżą dość oryginalnym pojazdem wśród tuningowych, rajdowych maszyn. Z powodu starej konstrukcji samochodu nazywani są "przedwojenni". Nieodłącznym elementem każdego rajdu są ironiczne uśmiechy i uwagi ze strony kibiców i konkurentów, gdyż polonez kojarzony jest bardziej z niedzielną wyprawą do supermarketu, niż ściganiem się na zawodach sportowych. Po kilku odcinkach jednak, okazuje się, że auto to w niczym nie odstaje od reszty, a nawet niejednokrotnie osiąga lepsze czasy. Na kącie duetu Błoński / Pazio jest kilka pucharów, miedzy innym za zajęcie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej w rajdzie "Mazowieckie szutry".

Wydawałoby się, że to zwykły Polonez, jednak w środku zastosowano wiele modyfikacji. Znajdziecie tutaj trochę Fiata, trochę Daewoo, Forda i Opla.

Największym przeróbkom zostało poddane zawieszenie - był to cel priorytetowy.

Jak ogólnie wiadomo element ten najbardziej wpływa na wynik zawodów. Samochód poprawnie zestrojony dobrze trzyma się drogi, nie odbija się od nawierzchni na wybojach oraz precyzyjniej się prowadzi. Z pomocą naszej załodze wyszła naprzeciw firma " Mechanika Pojazdowa Henryk Błoński ". Oto poszczególne modyfikacje:

  • Przednie sprężyny od Forda skrócone o 4cm
  • Amortyzatory Bilstein przód
  • Obcięte odboje zawieszenia z przodu
  • Chabrowane resory płaskie trzy pióra 6cm niżej niż w serii
  • Amortyzatory Monroe (gaz) tył
  • Tuleje dystansowe na 4 kołach po 3,4cm na oś
  • Koła 15cali (Alfa Romeo 155) + opony 195/50

Kolejnym zmianom uległ silnik. Zastosowano jednostkę 2000 cm pochodzącą z Fiata132, którą również podrasowano:

  • Zmodyfikowana głowica (gniazda + planowanie)
  • Wyważony układ korbowo-tłokowy
  • Lekkie koło zamachowe
  • Stożkowy filtr powietrza
  • Kolektor wydechowy (Fiat Ritmo Abarth)

Silnik obecnie ma około 134 KM i skrócone przełożenie skrzyni biegów.

Seryjne hamulce nie radziły sobie z mocą tego auta. Pan Henryk Błoński doradził zmianę tarcz hamulcowych na nieco większe, wentylowane, pochodzące z Fiata Bravo.

Dodatkowo zastosowano wspomaganie kierownicy, kubełkowy fotel kierowcy, szelkowe pasy bezpieczeństwa oraz sportową kierownicę.

W najbliższym czasie samochód będzie służył jedynie do celów sportowych, dlatego planowane jest usunięcie zbędnych balastów z wnętrza samochodu i montaż klatki bezpieczeństwa.

Serdeczne podziękowania za profesjonalną pomoc przy modyfikacji zawieszenia, cenne rady i poświęcony czas panu Henrykowi Błońskiemu i pracowników jego firmy.


do góry strony